Розрахунок через електронні платіжні термінали: права та гарантії споживачів
Останнім часом мають місце звернення споживачів до Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області щодо відсутності електронного платіжного терміналу в магазинах області.
Установка платіжного пристрою – це далеко не маркетинговий хід, а обов’язок суб’єктів господарювання забезпечити покупцям (замовникам) можливість здійснювати розрахунки за продані товари (надані послуги) з використанням електронного платіжного засобу (ЕПЗ).
Суб’єкти господарювання, які зобов’язані використовувати платіжний термінал, перераховані в п. 1 постанови № 878 «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів». Це особи, які відповідають одночасно двом умовам:
- здійснюють діяльність у сфері продажу товарів, громадського харчування та послуг;
- використовують РРО згідно із Законом про РРО..
П. 2 цієї ж постанови передбачено випадки, коли суб’єкти господарювання, які застосовують РРО, можуть не встановлювати платіжний термінал. Так, від цієї повинності звільнені:
- суб’єкти господарювання, які провадять діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше 25 тис. осіб;
- підприємства торгівлі з торговельною площею до 20 кв. м (крім автозаправних станцій).
Права українців за частиною платежів захищені діючим законодавством. Відповідно до Закону «Про захист прав споживачів» (п. 2 ст. 17), людина має право вільно вибирати як товари або послуги, так і способи їх оплати. У зручний для себе час, але з урахуванням режиму роботи підприємства торгівлі, громадського харчування та інших компаній, що надають послуги. Покупець має право вибору способу розрахунку. І магазин повинен надати йому таке право, а примус до здійснення покупки певним чином – це порушення.
За порушення права розрахуватися карткою ст. 23 Закону «Про захист прав споживачів» передбачає штраф 8,5 тис. грн (500 неоподаткованих мінімумів). Також притягується до адміністративної відповідальності згідно ст. 155 КУпАП керівник магазину, суб’єкт підприємницької діяльності за не видачу розрахункового документа встановленої форми.
Якщо раптом у закладі кажуть, що у них не працює термінал, можна уточнити, в чому саме проблема. Наприклад, коли немає інтернету, можна спробувати розрахуватися карткою в оффлайн-режимі. Але це спрацює тільки для чипованих карт, які можуть накопичувати суму проведених в офлайні операцій і синхронізувати їх з банком при наступному підключенні. Можливість таких платежів і ліміти по ним встановлюють самі банки.
Коментарі:
Ваш коментар може бути першим :)